١٩‏/٤‏/٢٠٠٧

باشــــــــــــــا و مالكه الحزين



اخويا حزمان

مالك حزين آخر

الأصلى

يالا انا عاوز ضرب نار ومفيش رحمة

هو كده الزمان اللى احنا فيه

ان قدرت متعفيش

وانا اول واحد هضرب قصدى هسأل


العزيز جدا جدا

باشا كان نفسي تكون أحن عليا من كده

بس لاقيتك أول واحد رفعت السكينة لما العجل وقع

هنروح من بعض فين

الأيام دول


شوف ياعم حزمان

انا عاوزك تدعى ربنا معايا نطلع من المناقشه دى لسه فاكرين اسماء بعض

ماشى .. بس احب افهمك نقطه

انا مش بسأل حزمان صاحبى

انا بسأل صوره معينه انت رسمتها ماشى

نبدأ الامتحان ويوم الامتحان يكرم المرء ويجيب 99%

بسم الله


غريبة ماقلتش و نشد خط عموما أنا اللي هشد خط المرة دي

و بسم الله نبدأ

__________________


اول شىء خلينا نتفق انا واحد من الناس اللى بيفهم واحد وواحد يساوى اتنين .. اى التواء فى الاجابه .. هعيدها وهشيلهالك للسنه الجايه .. فيه شويه نقط خلاف بينا نفسى توضحهم لى ..

بس متستغربش لما تلاقي إجابه متفهمش منها حاجه

أعرف أني أصلا مفهمتش السؤال ...أوعى تحسبها عليا إلتواء
اقتباس:
الورقه الاولى بس عشان افتح نفسك وانتظر الورقه الثانيه

طيب أنا راضي ذمتك ده كلام يفتح النفس

1ـ انا مش هسألك عن بطاقتك وكده .. لا .. انا عاوزك تقول مين هو الشخص الموجود داخل حزمان .. بمعنى تقول صورة لشخص فهمك غلط ونفسك كنت تفهمه مين حزمان .. بدون سمكرة وبويه وكده .. ماشى .. لامانع من الرغى فى هذه النقطه ..


أولا تأكد يا أخي العزيزأن حزمان بداخلي هو نفسة حزمان الذي عرفتموه دون أي مكياج أو عمليات تجميل

مطلقا .... و صدقني يا عزيزي أن أي خلاف حدث بين و بين ( س ) من الأعضاء في المنتدى على صفحات الإنترنت كان سيحدث أيضا في شوارع الواقع و من منا لم يسلم من النقد و التحقير

حتى رسول الله عليه الصلاة و السلام و أصحابه الكرام لم يسلموا

الإختلاف طبيعة البشر

و كذب من قال أن

الإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية

2 ـ دلوقتى انت تركت صورة عندى من خلال النت انك انسان الابتسامة لم ترى وجهك قط .. مع انى احسبك غير ذلك .. ليه بتصر انك تواصل على هذا المنوال .. متعرفشى تضحك عشان الصورة تطلع حلوه ..

باشا

حزمان بطبيعته ثائر .. للأسف لم يستطع إكتساب صفة البرود ممن حوله

لذلك يثور دائما و أوقات الثورة كثيرة جدا لا تعد و لا تحصى

طغت كثرتها على قلة أوقات الفرح و الإبتسام

و أنا أعذرك شديد العذر إن قلت أنك تخيلت حزمان بدون شفاه تضحك و ذلك لأغلبية الكتابات التي تسميها كئيبة عن تلك التي تنشد الفرح

و لكن ..... (( خد بالك من و لكن دي )) تأكد أنني في غير أوقات الغضب شخص ضحوك جدا

أكره النكد و الكآبه

و سأذكرك يوم أقابلك ..... و سيحدث بإذن الله


3 ـ انت ليه دايما تصر ان الحل لمشاكل مصر كلها ستأتى على ايدى الجيل الحالى .. مع العلم انك لو نظرت للاجيال السابقه .. ورجعت شويه ورى ايام الانفجارات .. وبرده مجبتش نتيجة .. مع ان جيلكم ممكن تسميه جيل البسكويت لو قارنته بالاجيال السابقه .. ومش هيعمل حاجه لان الزمان بيثبت انه خط مرسوم بين محورين ونازل للصفر باقصى قوة .. جاوب بما يرضى الله


أجاوب بما يرضي الله

أولا ... لابد و أن تحل مشاكل مصر جميعها على يد جيلي (( الجيل الحالي )) فإن لم يحدث هذا فستكون فضيحة

ماذا أقول لولدي إذا ما سألني كيف عشت يا أبي ذليلا مقهورا

لماذا رضيت يا أبي أن تعيش دون كرامة و عزة

لماذا يا أبي أنجبتني و أنت تعلم أنك لن تلد إنسانا بل عبدا


ثم أسمح لي أن أقول لك أن الجيل الحالي ليس جيل بسكوتا

بل لو قارنته بالأجيال السابقة ستجده جيلا من فولاذ

جيلا عاش دهرا لم يذق سوى طعم الظلم و الطغيان

جيلا تربى على التمرد و الثوره و التلفاز خير دليل

شاهد كم الثوار و الأحرار في مظاهرات الجامعات و الأحزاب

من رأيي لحظة واحدة من التنظيم و الإتحاد و سنحرر تلك الأرض بإذن الله

أما إذا نظرت للأجيال السابقة ...الذي نشأ على جيبة سعاد حسني الميكرو

و خمارة ياني و بار ريش فستتأكد أن الخيرة ليست في هذا الجيل


4 ـ حزب كفايه ده انا مش مرتاح له شخصيا .. مش عارف ليه حاسس انه من صنع الحكومه .. طيب الاخوان والجهاد زمان كانو اقوى منه كتير .. يعنى كانو عملو حاجه .. مع العلم ان وزير الدخليه زى مابيطلب منه انه ينهى اى مظاهرة برده مطلوب منه انه يوجد المظاهره اللى هيتعامل معاها .. واحساسى ان حزب كفايه ده من صنع الحكومه .. رأيك ايه مش نريح دماغنا احسن .. الموضوع مش مبارزه بينا .. انا بتكلم على النتايج .. والنتائج صفر ..


سؤال جميل و ذكي

و بجد كنت متوقع إني أتسأل السؤال ده

و توقعت كمان أن باشا هو اللي هيسأل

أعلم أنك تسألني عن رأيي في الأحزاب عامة بشكل غير مباشر محاولة منك لإستدراجي كي تعرف إلي أي حزب أنتمي

من رأيي ...لا يجب أن نقسم الأحزاب من حيث مسمياتها .... فنقول غد و كرامة و كفايه و ... و ...بينما يجب أن يكون التقسيم حسب المنهج السياسي

فنقول أحزاب إشتراكية و أحزاب دينية و أحزاب يسارية و أحزاب ليبراليه .....ثم قسم الأحزاب على تلك المناهج


لا أعلم حقيقة حزب كفاية و إن كنت لا أستبعد أن يكون حزب صناعة حكومية

أنا معارض للحزب الوطني

و للأسف لم يتفق منهجي السياسي مع أي نوع من أنواع الأحزاب سالفة الذكر

و تستطيع أن تسميني معارض للمعارضة أيضا فحتى الأن لم أجد حزبا على منهج إسلامي صحيح (( و حط تحت صحيح دي ألف خط عشان متقوليش الأخوان حزب إسلامي ))


5 ـ افترض معايا .. انك فى مصر دلوقتى وعارف يعنى ايه اسرائيل وشيعه وامريكا .. وخليك طلعت فوق سطح القمر .. قمر مين .. اطلع بس بص من الدور التانى ..وبصيت هتلاقى ان الارض دى صعب ان حد يغير جغرافيتها .. يعنى احيانا احس ان اسرائيل والشيعه وامريكا ارحم علينا من حكامنا .. طب يعنى ايه حكام .. يعنى ايه يبيعوا مصر .. هو فيه فى مصر شىء يتباع .. كنز مصر تحت ترابها فى ارضها وربنا جعل لكل زمان خير معين يستخرج ..وكل شىء فوق سطح الارض مستخرج من باطنها .. اى نعم احنا بقينا عبيد فى وطننا .. بس عادى .. طيب احنا شايلين الهم ليه .. اهم شىء ان الارض هتكون موجوده لانها الاساس .. والكنز موجود داخلها .. وانا اعيش براحتى ومضيعشى عمرى اجرى ورى مظاهرات مفتعله طالما عرفت النتيجه .. مش سلبيه .. واقعنا كده .. ايه رايك ولا انا بخرف ..


لأ مش بتخرف

و لكنك تنظر للأمر بنظرة مادية بحتة

و إن كانت الخسارة خسارة مادية فالأمر هين

و لكنها خسارة معنوية ليس لها أيه علاقة بالجغرافيات

فالسارقين لم يكتفوا بسرقة المال و الثروات فقط بل سرقوا أيضا كرامتنا و إنسانيتنا و قتلوا مع سبق الإصرار و الترصد تقدمنا و ريادتنا للعالم و علمنا و حتى تاريخنا

متفقين ؟؟


6 ـ على حد معرفتى انهم علمونا التاريخ غلط .. وكرهونا فى الاحتلال .. مع ان الاحتلال دا شىء كويس ونعمه من عند ربنا لو قارناه بالوضع الحالى ..يعنى كده فكر لو كنا محتلين لغايه الان .. مش كان زماننا هونج كونج ولا تايوان .. انا بدعى الله ان دوله كبيرة وغنيه تحتلنا .. ايه رايك هتدعى معايا ولا انت لك موقف تانى ..

لأ هدعي معااك و من صميم قلبي


بس مش عشان ان دولة كبيرة هتطورنا و تخلينا في مركز متقدم من العالم أقولك على حاجه بس مش تستغرب

أنا بحسد الفلسطينين على الخير اللي هما فيه

شوف قوافل الشهداء اللي بتطلع من الأرض على الجنه أكيد لو الشعب ده ربنا مكنش بيحبه مكنش بعتله الخير ده كله

يارب دوله تحتلنا و أموت شهيد

أمانه عليك لتقول أمين


7 ـ سؤال ثوقافى .. اسألك عن العواصم .. لو قلت الخرطوم عاصمة دوله ايه هتعرف .. طب اغششك الاجابه الاولى .. الخرطوم دى عاصمة لدوله لاخر ماتبقى للكرامه العربيه .. بغض النظر عن القيمه .. لكن فيه اسلام ومبادىء وقيم انسانيه ..فيه كلمه صادقه موجوده عندهم .. الدوله الوحيده التى تعتبر بوابه لـ افريقيا لدخول الاسلام .. ومع ذلك لم يأمنو غدر مصر .. مصر اشعلت حرب الجنوب .. وسبحان الله الريس بتاعنا كان عاوز يصالحهم .. طب كان يبطل بس بيع اسلحه للجنوب .. وهى هتتحل لوحدها .. من الاخر .. عاصمه يبدو مسح معالمها الاسلاميه عن قريب ..وبايدى مسلمه .. وتحت شعار صنع فى مصر نيجى بقى للعواصم والتعقيب


ربنا يستر من السؤال ده شكلك هتيجي تزورني قريب بس هات معاك عيش و حلاوة متجيش بإيدك فاضية

1 ـ طرابلس هى عاصمه لدولة ؟؟؟

2 ـ تونس والجزائر والمغرب هم عاصمه لدوله

3 ـ دبى هى عاصمه لدوله

4ـ قطر هى عاصمه لدوله

...5 ـ اليمن والاردن هم عاصمه لدوله ؟؟؟

ـ باقى دول الخليج هم عاصمه لدوله ؟؟6

ـ فلسطين وسوريا هم عاصمه لدوله ؟؟؟7

8 ـ اسرائيل وامريكا وانجلترا هم عاصمه لدوله

.. مش جايز بيحبو بلادهم كفايه كده عليك


أقولك أنا مش هجاوب علي السؤال ده

لو دخلت قريت موضوع الحرملك هتلاقي وصف تفصيلي و إجابه مفصلة للسؤال ده

أقرأ الجزء بتاع التجار

8 – حبيب قلبى حزمان .. امريكا والعالم العربى كانو بيساعدوا ابن لادن بكل طاقاتهم ايام حرب افغانستان ضد الاتحاد السوفيتى .. وكلنا كنا بنعشق اسم اسامه ... لانهم علمونا نحبه .. ايه اللى حصل عشان يكرهونا فيه تانى .. اذا كنت انا عشقته خلاص هكرهه تانى ازاى يعنى .. ايه موقفك منه


مكرهتوش

مع علمي أنه كان عميل لأمريكا

و ان أمريكا هي اللي عملت أسامة بن لادن

بس مكرهتوش

و محبتوش

يمكن إتعاطفت معااه بعد 11 سبتمبر

يمكن صدقته في خطاباته اللي وجهها لأمريكا

يمكن عجبتني لهجة التهديد اللي كان بيتكلم بيها

و أسامة بن لادن ليس المهدي المنتظر بالنسبة لي


9- انت ماشى فى صحراء .. مفيش معاك غير سكينه تالمه قوى .. وفى لحظه معينه .. عينك وقعت على حسنى مبارك وصفوت الشريف وفاروق حسنى ويوسف والى .. كانو ماشيين وتاهو همه برده .. ومفيش حد شايفك ياحزمان انت وهمه غير ربنا سبحانه وتعالى ؟انا عاوز اعرف تصرفك ... وايه الجمله اللى هتقولها لكل واحد .. والسكينه ليها لازمه معاك .. بس


عارف لو عكست الموقف ممكن أستخدم السكينة

يعني ممكن أستخدمها و أتمنى تجيني الفرصة أستخدمها و هما في أماكنهم على كراسيهم و في قصورهم

إنما في الصحراء هما في لحظة ضعف

و أنا متعودتش أفتري على ضعيف

بس فيه سلاح أقوى من السكينة هستخدمه

عذاب الضميرهفكرهم بأعمالهم

و أفكرهم أن الموت قريب جدا منهم دلوقتي

و ما بين لحظة و التانية هيقفوا بين يدي الله

و حسبي الله و نعم الوكيل فيهم



انتهت الورقه الاولى راجع

بجهز فى الورقه التانيه انا مدفوع لى فلوس ياعم الحج اعذرنى



حسبي الله و نعم الوكيل فيك يا فخررررري

تحياتى بس راجع ..


بالله عليك ما تتعب نفسك و تيجي تاني

أنا عارف السكه





طبعا امتحان الثانوية العامة كان أهون عليا من أمتحان باشا

الحمد لله ان اليوم ده عدى على خير


باشـــــــــا

نعم الأخ أنت

ليست هناك تعليقات: