٣٠‏/١١‏/٢٠٠٦

لوحتــــــان

لوحتــــــــــان
-------

ساقية و شجرة توت في ورقة بيضة على المكتب
و قلب ساعة غروب هيمان في بنت سمرا فوق مركب
و الموج عالي و بحر الهوا غدار يا مين يداوي يا مين يطبطب
***
و فارس في المعركة راكب حصان أبيض رافع راية الحق
و الرايه للأسف مقطوعة بس سيفه بينطق بصدق
بيصرخ في الثوار اتجمعوا ده احنا بالحرية أحق
ذلوا الذل و خدوا بالتار و توكلوا على الوكيل الحق
***
و سمرا ، و هي سمرا في سمار الليل ، في سواد الليل بتبكي
من الوحدة و الخوف و القلق بس ساجده لربنا بتدعي
بدموع عينيها و كل شيئ حواليها خاشع معاها بيشكى
لرب العباد يارب يرجع حبيبها منصور و صوته بيدوى
***
و في المعركة اتلم الفرسان و التقى الجمعان
فريق ظالم .. بظلمة عارف و فرحان
و فريق مقهور و طالع عين اهله و غلبان
بس من نصر الله واثق و متأكد من شجاعة الشجعان
و غراب اسود على فرع ميت بينادي على الغربان
***
و لسه سمرا سارحة ساجده بتسبح بعظمة ربنا
في ملكوته هايمة بروحها و جسدها عايش وسطنا
و عنيها على المعركة مستنية تسمع صوت عزنا
و ليله غاب فيها القمر و صوت الحرب بيهزنا
و سؤال حاير ياترى الأرض أرضهم و للا أرضنا
***
صليل السيوف عالي و صيحة الحق بتشق قلب الليل
و ليله ضلمة زحمة و سيف و رمح و درع و خيل
و كعادتها الحياه من يومها حرب بين شر و خير
و فارسنا فوق فرسه أسد واهب روحه لله و روحه قليل
بسيفة طير رقاب عشرة و الحداشر خلاه عليل
و الاتناشر رأس الأفعى و دلاديله كتير كتير كتير
***
وقفت و جريت تبص للسما و مدت ايديها لفوق
و سمار وشها اصبح نور على نور و في عنيها لهفة و شوق
حست بقرب اللقى ، لقى الله و رسوله ثم لقى المعشوق
و الموج علي و الريح شديده و سيل عارم و قلب مخنوق
و تقع في البحر سمرا و تغرق و بين الشهداء تفوق
***
و بين الجثث يتعثر و يقع و في قلبه يتغرس سهم
و روحه طالعة بتنادي رايه الحق ارفعوها الحرية مش وهم
و لو المرة دي انتصروا فمش دايما بينتصر الظلم
لابد من يوم يظهر فيه الحق و ينتهي الهم و الغم
مادام عندنا فوارس من أرواحهم و من أنفسهم الحرية أهم
***
و تاني يتجمعوا الأحباب من بعد فراق و بعد
أرواح طايره تحت عرش ربنا مستنيين يوم الوعد
و التيجان على راسهم أفضل من السماوات و الأرض
جنة و خلود و فرح من بعد هموم و قلق و سهد
و يارب الحقنا بيهم و ارزقنا في الدنيا الزهد
***

٢٥‏/١١‏/٢٠٠٦

إعترافات ليلية

إعترافات ليلية
--------

سهران في ليلي بنادي ع القمر يداوي جروحي
و جرحي غويط و اللي جرحني حبيب روحي
ااه من الايام لو تعود لأضرب على عودي
و أقول يا مسافر وحدك إرجع مليت وجودي
من غيرك و بنادي عليكي ياريت تعودي
***

أاه يا قمر لو تروح للي معاه قلبي و كان
معايا و في حضني في كل مكان و زمان
قوله احبابك فاكرين أجمل ليالي زمان
فاكرين سنين حب و شوق و غرام و حنان
ارجع تاني يا حبيبي ده انا في بحرك غرقان
***

بلغة ان لسة ليه احباب عايشين على ذكراه
من الألم بيصرخوا اه و الف اه و اه و اه
صاينين عهد الهوى و رغم البعد عايشين بهواه
و الشمس غابت يوم غيابك و الليل مالوش أخر
و الفراق من بعد شوق و غرام طعمة علقم مر
و قلبي عصفور جوا قفص نفسه يقول انا حر
***

أنا حر يا ليل بس أسير في سجن و السجان حبيبي
و العذاب الوان حرق و جلد و انا راضي بنصيبي
فاتني و سافر ياليل بس هيرجع تاني لحضني
هييجي يقولي خبيني بين رموش عينك و خدني
لحنانك خدني و من الأيام و الدنيا اسرقني
على الجنه وديني ده انا جنتي حضنك و معاك سنيني
و عمري الجاي ليك و ليك كل اشواقي و حنيني
***

و أصحى تاني من حلمي في ليل مليان غيوم
و ياريته حلم ده حلم يقظة في عيون مبتشوفش نوم
و منين هييجي النوم لقلب موجوع مهموم
صابه سهم الهوى و كان السهم مسموم
روح يا قمر و قوله
اني لسه مستني الشمس تشرق في يوم
الحقيقة
من يهتم بالحقيقة ؟؟؟؟
مجاميع الجياع التي تلهث بحثا عن القوت ؟
قد سئموا الأكاذيب فأصبحت الأكاذيب هي عين الحقيقة عندهم ما دام ما يقال يرضيهم
تلك الفئة هي التي تثور و تزلزل الأرض من تحت أقدامها إذا أخبرتهم بما لا يرضيهم حتى و إن كانت الحقيقة
أم سلطة متسلطة تتفنن في صناعة الأكاذيب لترضى مجاميع الجياع
فقد صدقوا أكاذيبهم فأصبحت هي الحقيقة و أصبحت شريعتهم إرضاء الجياع و لو بالأكاذيب
و لقصر نظرنا و لأننا لا ننظر إلا تحت أقدامنا نسينا أن الحق أحق أن يتبع
و أصبحنا لا نثور إلا على أنفسنا
و نعلنها حربا إذا ما كذب علينا واحدا منا
أما إذا ما كذب أسيادنا فلا نملك إلا أن نحني لهم الجباه قائلين
سمعا و طاعه مولاي
إذا أردتم الحقيقة فلينظر كل شخص منا بداخلة
و لا تصدم من هول ما ستجد فإنك ستجد جبال من وهم و أكاذيب و خداع
و لكن ربما إن كنت صادقا في بحثك عن الحقيقة لرأيت شعاع من نور يشق طريقة بين الجبال السوداء ليقول لك
أنت كاذب
و من ثم لك حرية الأختيارفأختار من تكون
هل تنضم لمجاميع الجياع .. و تستكين و تحني جبينك أمام أكاذيب الطغاه
أو تنضم للطغاه .. و تكذب و تخادع فيصفق لك مجاميع الجياع
أم تكون حرا
لا تبالي بطريقة الجياع و أفكارهم
و لا تهاب بطش الطغاه و إستعبادهم

٢٢‏/١١‏/٢٠٠٦

شكر خاص للبرنس59
يعني بجد مش فاهم ليه
أكيد عشان احنا ساكتيني
طلع كلب يرسم كاريكاتيرات تسخر من رسولنا
و احنا ساكتيني
طلع ابن كلب يسب رسولنا
و احنا ساكتين
مهو ده التطور الطبيعي للسكوت
و أديكوا شوفتواعشان احنا ساكتين طلع ابن ستين كلب زيي اللي أسمة بطرس
يقول الكلام ده
طيب يا حيوان يا ابن الحيوان قبل ما تقول الكلام اللي انت قولته ده ما تبص في انجيلكوا المحرف
متبص لدين ابوك اللي انتوا خربتوة
ده مفيش حيوان يا ابن الحيوان عنده عقل ممكن يؤمن باللي بتؤمن بيه ده
ده انت لو بني أدم و عندك عقل ( ده لو )
روح بص في المناظرات اللي اتعملت مع أساتذتك يا متخلف يا ابن المتخلفين
و أنا عارف انك مش هتعمل كده
عشان سببين
السبب الأول
عشان انت أصلا متخلف
و السبب التاني
عشان انت بتنفذ تعليمات عليا جيالك من أوروبا و أمريكا
عموما يا كلب
أوعى تفتكر ان كلامك ده هيهز شعرة مننا

٢١‏/١١‏/٢٠٠٦

وَلَمَّا جَاءهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَاءهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّه عَلَى الْكَافِرِينَ - البقرة : 89
ـــــــــــــــــ




هل يجوز أن أدافع عن حقوق يهودي ؟

هل اساند الدانمارك بعدما سبت رسول الله ؟

هل أقف مع الباطل في وجه الباطل أو الحق ؟



ألا لعنة الله على المشركين

و الكفرة و الملحدين


لا تطلقوا سراح كريم عامر .... و أقيموا علية حد الردة
يا مواسيرك يا مصـــــــــــر
ــــــــــــــ

كالعادة قمت من النوم الصبح أخدت دش و لبست هدومي و نزلت عشان أروح الشغل و أبص ألاقي الشارع بتاعنا غرقان ميه انا قولت يمكن مطرت بليل و انا نايم .. عادي .. ومحطتش في دماغي .. و كملت مشي لحد ما طلعت على شارع الهرم و لا قيت شارع الهرم برضه غرقان ميه انا قولت عادي يمكن بلاعات الصرف اللي على أجناب الطريق مسدوده و للا حاجه .. و كان الشارع واقف تماما مفيش عربيات بتمشي قولت عادي مهي مصر طول عمرها زحمة حاجه مش جديده غير اننا في أول الأسبوع و المنظر ده مألوف بالنسبة لي
medium_18112006_006_.jpgكملت مشي لحد ما عديت مسرح عادل إمام و الوضع هو هو و الطريق واقف تماما مبيمشيش و كان المفروض أعدي الشارع بس للأسف ملاقيتش مكان أعدي منه بسبب المية اللي مرتفعة عن الأرض ييجي بشبر كده تقريبا كملت مشي على نفس الجانب و قولت أعدي من عند شارع العريش و بضرب بعيني لاقيت منظر عجيب جدا
أبص ألاقي في نص الشارع عربية مخسوف بيها الأرض غطسانة في قلب الأسفلت و لما سألت قالولي ان ماسورة المياة ضربت و الأرض هبطت و من حظ العربية دي انها كانت معدية في الوقت ده medium_18112006_002_.jpg
بالعقل كده إستحالة الأسفلت يهبط في نفس اللحظة اللي هتضرب فيها ماسورة المياه - معنى الكلام ده ان الماسورة ضربت من فترة و الأرض كانت بتشربها و تخزنها لحد ما الأرض ضعفت و بعدين الجزء ده هبط - طيب جميل - طبعا كلكم عارفين إن شارع الهرم لسة جديد مبقالوش سنتين تلاته يعني المفترض انه على الأقل ما تحصلش فيه حاجه زيي دي على الأقل لمدة 25 سنة ماعلينا - احنا عارفين انهم كانوا بيستغلوا موضوع توسيع شارع الهرم عشان يسرقولهم قرشين من ميزانية الدولة - الجديد بقى ان نفس الماسورة اللي ضربت دي ضربت من حوالي 5 شهور
مش عارف ليه ربنا ما بيباركش في شغلهم يظهر فلوسهم حرام و للا ايه
medium_18112006_004_.jpg
medium_18112006.jpg
medium_18112006_001_.jpg
لجل ما تنطفي نارنا
ـــــــــــــــــ


medium_13f4a502b8.2.jpg



medium_a8015dbf4c.3.jpg


شكر خاص للأستاذ : محمد الجوهري

النـــــــــوم فى العســــــــــــــل


" النـــــــــوم فى العســــــــــــــل"

medium_el_20nom_20fil_medium.jpg


من ابداعات الكاتب العبقري وحيد حامد الساخرة و اللاذعة عن معنى الجنس بالنسبة لحياة المصريين، و الذى يبدو فى هذا الفيلم بمثابة أكسير الحياة بالنسبة للغلابة فى هذا البلد، و البداية ستكون من خلال تحقيق يجريه رئيس مباحث القاهرة حول قضية إنتحار عريس فى ليلة عرسه، و التى تنتهى بإكتشاف أكبر حالة عجز جنسى جماعى فى "تاريخ البشرية"، حيث يصاب كل رجال القاهرة بهذا المرض العجيب، و الذى يمتد إلى رئيس المباحث شخصياً!!
النوم في العسل كان و ما زال من أروع أفلام التسعينات و التي تناقش قضية من أخطر القضايا في العالم بالطبع ليست قضية العجز الجنسي
فمن وجهة نظري القضية الأكثر خطورة على العالم كلة في العموم و على مصرنا على وجه الخصوص هي إستنكار الحكومة لقضايا الشعب و تجاهلها فما شاهدناه في الفيلم منذ أكثر من عشر سنوات يتحقق في الواقع كل يوم و كل ساعة و نراه رأي العين واضحا ساطعا سطوع الشمس
فجميع القضايا الشائكة و المشاكل الإجتماعية التي تحدث يوميا في شوارع مصر تلجأ الحكومة لحلها بوسيلة شاذة ألا و هي التجاهل و التكذيب
فما رأيناه من أحداث ووقائع في الشارع المصري مثل المجازر التي كانت تحدث أمام دوائر الإنتخابات في إنتخابات مجلس الشعب الدورة السابقة و قبلها و بعدها الي ان نصل الي كارثة وسط البلد
ان ما حدث في وسط البلد كارثة اجتماعية بكل المقاييس و مشكلة لابد من مواجهتها و التصدي لهاو علاجها من جذورها سواء بزيادة الوعي الديني أو عقد الندوات الثقافية او برامج التوعية على شاشات التليفزيونات أو حتى إصدار القوانين الرادعة حتى لا يتكرر ذلك الفعل مرة أخرى
إن إجتماع ذلك العدد المهول على هدف واحد و هو التحرش بالفتيات أمر لا يمكن السكوت عنه مطلقا
أما ما صدر عن الحكومة من تواطئ و تخاذل و لا أستحي أن أقول و حراسة لتلك الجريمة يجعلنا نشك انها صاحبة هذة الفكرة و المدبر الحقيقي لتلك المؤامرة التي تستهدف إشغال الشباب بما هو ملهي عن النظر و التفكر في واقع سياستنا الداخلية و الخارجية و قد يكون ما حدث جزء من خطة التوريث التي تدبر و تنفذ بمنتهى الدقة
فعلى الرغم من خطورة الموقف و حساسيتة قابلتة حكومتنا المبجلة بالنكران
فأصدرت تصريحاتها العقيمة على شاشات التلفاز و الفضائيات و صفحات الجرائد بالتكذيب زاعمة ان الوضع مستقر في مصر و ظلوا يرددون على مسامع العالم أجمع أسطورة مصر الأمان التي إبتدعوها منذ 25 سنة متزامنه مع أسطورة السلام و دفع العجلة
و مازالوا يرددونهم ظنا منهم اننا مازلنا الشعب الأهبل اللي ماسك في ديل الحكومة زيي ما تكون أمة كما قالها خالد صالح في فيلم عمارة يعقوبيان
أما عن رد فعل الشعب المصري فحدث و لا حرج
فمنهم من تصدى للحدث و كتب و نقل الوقائل بكل صدق
و هؤلاء أصبحوا فيما بعد الفئة الجانية فأتهمتهم الحكومة كاذبة بإتهامات مماثلة و نالوا ما نالوه من اعتقال و سجن و تكذيب و اهانات بتهمة نقل الحقائق
و منهم من اكتفى بالمرور على الخبر مرور الكرام و كأن شيئا لا يحدث و صدق كلام الحكومة عليها الصلاة و السلام و اتبع سنتها
و منهم من حرم على بناته النزول للشوارع و منهم من كذب المتحدثين بالحق و كمم أفواههم
و حتى الأن لم يفعل الشعب مثل ما فعل عادل امام في فيلمة بأن إجتمع و تظاهر و ذهب الي عقر دار الحكومة ( مجلس الشعب ) و صرخ بأعلى صوته
اااااااااااااااااااااااه
اااااااااااااااااااااااه
اااااااااااااااااااااااه
فحتى تلك اللحظة التي أد
ون فيها مازال الشعب المصري
نايم في العسل

معرض ::: مصر أرض الخير


د / عمر النجدي في جو من الفن و الثقافة و بحضور لفيف من كبار فناني مصر و على رأسهم السيد / فاروق حسني وزير الثقافة تم ليلة أمس إفتتاح معرض الفنان التشكيلي العالمي د / عمر النجدي ( مصر أرض الخير ) بقاعة ( جاليري جرانت ) بشارع الجمهورية والفنّان عمر النجدي أستاذ في كليّة الفنون التطبيقية في جامعة حلوان - القاهرة ويعمل في الحقل الفنّي منذ أكثر من نصف قرن، حصل خلالها على عشرات الجوائز العربية والعالميّة. ولعلّ أبرزها جائزة الدولة التقديريّة التي حصل عليها العام 2003 في العلوم والفنون، وهي من أرفع جوائز الدولة المصريّة. وكان النجدي أنهى دراسته الأكاديميّة في الفنون الجميلة في القاهرة، العام 1935، والفنون التطبيقية العام 1957، وأكاديميّة الفنون الجميلة فيينا (إيطاليا) العام 1963، وأكاديميّة رافينا (ايطاليا) في فنّ الموزاييك العام 1964. وإضافة إلى معارضه الفرديّة، شارك عمر النجدي في معارض جماعيّة، في ايطاليا وإسبانيا. وقدّمت أعماله إلى جانب أعمال فنانين عالميين، مثل مونيه ودالي وبيكاسو. وكتب عنه نقاد عالميون مثل سير هربرت ريد، إريك نيوتن، فيكتور رينيكار، حسن بيكار... ولوحاته موجودة في مقتنيات متاحف عربية وعالميّة عدّة. أما عن ريشتة فهي تحترف و بنهم شديد توليف مشاهد وصور مملوءة بالإغراءات البصرية التي تتجلى في موضوعات المرأة وجلسات الرقص والموسيقى وخصوصيات البيئة المصرية في طابعها التراثي القديم (طراز الأبنية وزخارف الشرفات)، من دون ان يكون لحضور الطابع الفولكلوري تنازلات على مستوى الأداء التعبيري. هذه الموضوعات التي أدهشت الفنانين المستشرقين وبعض فناني الحداثة في الغرب انتقلت لتخاطب مجمل انتاجات الفنانين العرب التعبيريين في الستينات من القرن الفائت. يستطيع النجدي في لوحة واحدة ان يضغط المنظور ويتلاعب به، فيقرّب البعيد ويعود ليهمس في زوايا الخلفيات، فيُرينا المرأة وهي تنهض من سريرها، ومن ثم يشتغل في تحزيز بلاط الأرضية ويكسو الجدران بالزخارف، وهو يملأ عالمه بالحبور الصباحي، الذي يروي حكايات الداخل الحميم وما يعبق فيه من ثرثرات لونية وشكلانية تتدفق لتقفز باتجاه الناظر اليها. فاللوحة مثل عرس تتراقص فيه الألوان والأضواء في ايهامية، يختلط فيها التشبيهي الصريح بالاختزالي التجريدي. وهذه الايهامية مصدرها طريقة الاشتغال على المسطح التصويري (بالميكسد ميديا) ذي الطبقات اللونية الكثيفة التي تدنو من إحساس الخرمشة الموجودة في الجدار. في حين أن الزيح المحفور داخل الكتلة من شأنه ان يرسم الخطوط المحيطة بها، التي تعّرف الأشكال وتميّزها، فتغدو مقروءة من داخل الغمامية الصُورية للألوان التي تذوب احياناً وتسطع في أحيان اخرى كي تبرز وتستقل.


medium_20061113_006_.2.jpg

وزير الثقافة يفتتح أعمال معرض الفنان عمر النجدي

medium_20061113_007_.2.jpg

الوزير فاروق حسني و الدكتور عمر النجدي و من خلفهم
الفنان و المدون أيمن شبانة يغطي وقائع المعرض

في يوم عيد الحب

كان زمان الاحتفال بعيد الحب بطريقة رقيقة اوي
الواحد من دول يجيب بوكيه ورد احمر لحبيبته
و يبصلها ووشه احمر من الكسوف
و يديهولها و هو حاطط عينه في الأرض

الحياة اتطورت و الحريم اتعلمت و أخدوا مكاننا في الشغل
و ركنونا على كراسي قهوة عم عطلان العاطل اللي ليها فروع
في جميع أنحاء المحروسة
و نزلوا الشوارع و قلعوا البراقيع و لبسوا الجينز
و البديهات و لبسوا من غير هدوم كمان
و في يوم من الأيام و على باخرة نيلية برضه ألاقي ايه بقى
الحياه بقت اتنينات اتنينات و ياريتهم قاعديم محترمين
اللي نايمة في حضن عشيقها
و اللي بتبوس حبيبها من بقة
و اللي حاطه ايدها على
.............
ما علينا

مش عارف هنتطور لحد فين كمان


medium_04112006_004_.jpgmedium_1.jpgmedium_04112006_007_.jpgmedium_04112006_034_.jpg

بركاتك يا إنفتاح

أدينا إنفتحنا لحد ما أتفتحنا

ماذا تنتظرون ؟

لا تتصوروا أنكم بمنأى عن التكليف أو انكم بمنأى عن المسؤليه غدا يوم القيامه سنقف جميعا و نسأل عن هذه الايام فسيسأل الله كل عربى و كل مسلم ماذا فعلتم للقدس و للمسجد الأقصى عندما دنسها هذا الجزار
أين ضمير العالم ؟
أين العرب ؟
أين المسلمون ؟
السعوديه 20 مليون عربى
عمان 3 مليون عربى
الأردن 5 مليون عربى
الجزائر 30 مليون عربى
لبنان 4 مليون عربى
الكويت 2 مليون عربى
اليمن 16مليون عربى
البحرين 1 مليون عربى
المغرب 30 مليون عربى
ليبيا 6 مليون عربى
العراق 24 مليون عربى
موريتانيا 3 مليون عربى
سوريا 17 مليون عربى
الصومال 7 مليون عربى
جيبوتى نصف مليون عربى
السودان 35 مليون عربى
تونس 10 مليون عربى
قطر 1 مليون عربى
الإمارات 3 مليون عربى
مصر 70 مليون عربى
فلسطين المحتله 6 مليون عربى
سكان الوطن العربى 300 مليون مسلم
فى فلسطين المحتله 5 ملايين يهودى
ماذا تنتظرون .....؟

١٧‏/١١‏/٢٠٠٦

°•.--.•° الله على نيلك يا بلدي °•.--.•°

الله على نيلك يا بلدي
ــــــــــــــــــ
قال هيرودوت : مصر هبة النيل
و لكن أثبتت الأيام أن النيل هو أعظم هبة لمصر
و الدليل قالولوا
إن المصريين بطبيعتهم الفهلوية و الإستغلالية
يستطيعون الإستفادة من أي شيئ مهما كان و تحويلة بطريقة سحرية إلي ما يريدون و ما يحتاجون
بدأت الحكاية منذ قديم الأزل عندما نجح المصريين في تحويل الشرابات إلي كرة يلعبون بها أمام المنازل
و مع مرور الوقت و الزمن تحول جميع المصريين إلي مبتكرين و مفتكسين
حتى وصلوا إلي تحويل السيارات السيات و الزيستافا إلي توك توك
و اليوم نراهم في حلقة جديدة من حلقات التطوير و هم يحولون النيل العظيم إلي مقبرة للمواشي و البهائم
كنت في رحلة نيلية إلي القناطر
و كنت أأمل أن أرى مناظر جديدة غير التي إعتدت على رؤيتها
توقت ان أرى المساحات الخضراء التي تسر النفس بجانب النيل الساحر التي تتدفق مياهة في لوحة من بديع صنع الله
و كان أول شيئ رأيتة ذلك اليوم
تلك الصورة







جثة بقرة ميتة تطفوا على سطح المياة



و يحملها التيار لتراها كل عيون المصريين المتواجدين على ضفاف النيل



فتقول لهم



" أنظروا ماذا تشربون "




و النبي أنا خايف أفتح الحنفية تنزل عكاوي